Familiebedriften Skappel, med Dorthe i spissen, har lagt sin elsk på håndverkstradisjoner i norsk lammeull. Dette skal de blant annet vise frem på Oslo Design Fair i høst.
Kan du si litt om hva som kjennetegner merkevaren deres?
— Merkevaren Skappel formidler kjærlighet til strikk gjennom gode oppskrifter og personlige historier. Siden oppstarten i 2012 har Skappel levert design som appellerer til en ny strikkegenerasjon, ved å levere enkle strikkeoppskrifter og kvalitetsgarn til moderne design som alle kan klare å strikke. Vi brenner for å motivere potensielle strikkere der ute til å skape sine egne drømmeplagg. Strikking handler om så mye mer enn et ferdig plagg. Mestringsfølelsen, skapergleden og selve opplevelsen man får av å strikke og skape noe eget. Og for oss er ikke det perfekte så viktig. Gjør du noen feil underveis er det nettopp dette som gjør ditt plagg unikt.
Hvordan ønsker dere å profilere merkevaren deres på en messe?
— Det er noen år siden sist vi sto på Oslo Design Fair, og vi gleder oss skikkelig! Vi har lenge hatt et ønske om å rette mer fokus på norsk ull, og har de siste to årene jobbet mye for å skape de fineste kvalitetene. Vårt hovedfokus på messa denne gangen er derfor å presentere våre nye kvaliteter i Norsk ull, få tilbakemeldinger og ha kreative samtaler med både eksisterende og potensielle forhandlere.
Kan du røpe noen fine nyheter for høsten?
— Vår satsning på Norsk ull er fellesnevneren for veien videre, og vi har skapt utrolig mye fint i disse nye kvalitetene som lanseres utover høsten. Blant annet kommer det kanskje en aldri så liten strikkebok igjen, og muligens har vi også en “Best of”-kolleksjon med en profil vi har jobbet med tidligere. Kom innom oss på messa, så skal vi fortelle dere alt!
Hva er viktig for dere når dere er tilstede på en messe generelt, og på Oslo Design Fair spesielt?
— Først og fremst er det viktig for oss å være tilstede på Oslo Design Fair fordi dette er en arena der bransjen møtes, hvor vi kan ha gode samtaler, lære og bli inspirert av hverandre. Her kan vi formidle og fortelle om planer vi har for fremtiden, få innspill fra forhandlere og bli enda bedre. Å kunne vise frem hva vi gjør og hvilken retning vi er på vei er noe vi gleder oss veldig til.