Vi velger bedre fremfor mere

Hvordan ser fremtiden ut for detaljvarehandelen? Hvilke produkter vil vi omgi oss med? Vi har tatt en prat med trendforsker Jorunn Tharaldsen som deler noen tanker rundt dette.

Grønt og terracottafarger er toneangivende for neste år. Fargene symboliserer vekst og håp for fremtiden. Rød travertin er også i vinden. Foto: Kelly Wearstler Interiør, Pinterest.

Den økende uforutsigbarheten og de hyppige naturkatastrofene i verden utfordrer retail-sektoren til å tenke nytt. Bærekraftige produksjonsløsninger med klimavennlige produkter blir et stadig viktigere valg for forbrukerne. Syntetisk biologi, alternative proteinkilder og avansert resirkulering blir nøkkelkomponenter i et grønnere forbruk. Etter pandemien står retail også overfor økte helseutfordringer. Bransjen må tilpasse seg behovene til en aldrende befolkning og økningen i kroniske sykdommer. Fokus på smittsomme sykdommer, antibiotikaresistens og psykisk helse blir sentrale temaer og sammen med økt geopolitisk spenning, skaper det mye usikkerhet for alle som jobber i bransjen.

Fantasi og kreativitet blir viktige ressurser i en fremtid med digitale tjenester og kunstig intelligens. Foto: Flack studio/Sharyn Cairns.

Pandemiens påvirkning på digitalisering fortsetter i høyt tempo. Netthandel og digitale tjenester er nå normen, og bransjen står overfor en økt etterspørsel etter digital arbeidskraft. Bruken av digitale valutaer gir nye muligheter for betalingsmetoder og kunstig intelligens (AI) er i eksplosiv vekst. Retail-bransjen omfavner i økende grad kunstig intelligens for å forbedre kundeopplevelsen, effektivisere forsyningskjeder og tilpasse seg markedstrender.

Forbrukernes krav om etisk handel og bærekraftige produkter blir stadig mer fremtredende. Retail-sektoren bør respondere på dette ved å fokusere på miljø- og sosialpolitikk for å bygge tillit og lojalitet blant kundene sine.Dokumentasjonen må være på plass før man påstår noe, grønnvasking er noe kundene nå er våkne for.

I 2025 ser vi konturene av en ny æra der fantasi blir en viktig ressurs. Følelser, fantasi og kreativitet er verdier som blir rangert høyere enn rasjonalitet og analytiske egenskaper.

Småformatfliser fortsetter å dominere, gjerne i kombinasjon med store fliser. Disse kommer nå også med tydelige riller og strukturer. Foto: Kronos Ceramiche /Nativa Aurum.

Hvilke spesifikke konsekvenser får alt dette for interiørbransjen?

  1. Flerfunksjonelt interiør

 Komfort blir en sentral motivator for forbrukere i deres valg av mer permanente kontoroppsett. Koselige tepper, myke store puter og velduftende lys blir like viktige som funksjonelle møbler. Spisestuen får preg av konferansebord og mye av inventaret blir multifunksjonelt med ladefunksjoner og integrerte enheter for teknologiske duppeditter.

  • Farger

 Det blir mer grønt og jordfarger som terracotta blir toneangivende i 2025. Grønt symboliserer vekst og håp, mens jordfarger gir inntrykk av stabilitet, pålitelighet og tidløshet. Disse fargene er knyttet til naturen og understreker skiftet mot en regenerativ og selvforsynt livsstil. Optimistiske innslag som korall og sterke blåtoner bringer en ekstra dimensjon av vitalitet.

  • Design

En eksperimenterende skapertrang preger designverdenen med skulpturelle unika og generøse former. Et alternativt formspråk, gjennomtenkte dekorative detaljer og kjemikaliefri innfarging står i fokus. Materialer blir utformet ekstremt naturlig med fokus på sanselighet og bærekraft.

Optimistiske fargevalg og taktile materialer har stor apell i tiden fremover. Foto: Iris Ceramica/Bottega d’Arte.

  • Materialer

Materialer blir valgt for sin taktilitet og visuelle appell. Kortreiste og tilgjengelige materialer dominerer, med en betydelig vekt på gjenvinning og bruk av overskuddsmateriell. Ting kan gjerne se reparert ut, med et grovt og rått uttrykk. Rust, brente og taktile overflater med riller er noe av det vi kan forvente å se mer av. Innovasjon innen byggematerialer inkluderer eksperimentering med komponenter fra avfall, en bevisst design for en bedre fremtid. Terrazzo og marmor fases ut til fordel for travertin, granitt og onyx. Bruken av rød travertin vil øke og bli for den som ønsker noe eksklusivt. 

  • Lyssetting

Forbrukere oppfordres til å omfavne spektakulære lyskilder hjemme, enten som små detaljer eller all-over-applikasjoner. Den økonomiske nedgangen har ført til at flere søker lysende farger som en oppmuntring i vanskelige tider. Byggkeramikk påvirkes på flere områder, og lys blir for eksempel integrert som en viktig del av designelementer.

Detaljhandelen handler ikke bare om produkter lengre, men om å skape opplevelser som appellerer til følelser og fantasi. Vi velger ikke bare bedre, vi velger for en betydningsfull fremtid.

Trendforsker Jorunn Tharaldsen brenner for bærekraftig design og jobber målrettet for en grønnere byggenæring.