6 tips for å lykkes med butikken dinHvordan ser fremtidens butikker ut?

Som butikkeier må du til enhver tid oppdatere og tilpasse deg endringene i markedet. Hvordan bør du navigere gjennom økonomisk usikkerhet og bygge en bærekraftig fremtid for virksomheten din? Oslo Design Fair gir deg noen nyttige tips.

I en tid preget av økonomisk usikkerhet og raske endringer, er det essensielt at butikkeiere i interiør- og livsstilsbransjen forbereder seg på en ny måte å tenke og drive virksomheten sin på. Oslo Design Fair magasinet har intervjuet flere butikkeiere de siste årene og følger nøye med på utviklingen og ønsker å ha fokus på denne tematikken under messen i januar. 

Kjøp billett til Oslo Design Fair

Fremtidens butikker vil måtte tilpasse seg endrede forbruksvaner og økonomiske utfordringer. Her er noen nyttige tips som kan hjelpe butikkeiere med å lykkes i en usikker fremtid.

Bolina på Stabekk i Bærum har vært i konstant endring i flere tiår. De tror på at det lønner seg å være nytenkende. Foto: Birgit Solhaug.

6 nyttige tips til en vellykket butikkdrift:

E-handel: Butikker bør ha en sterk online tilstedeværelse og tilby kundene en sømløs opplevelse mellom fysisk og virtuell handel.

Bærekraft og lokal produksjon: Etterspørselen etter bærekraftige produkter øker. Butikker som fremmer lokal produksjon og miljøvennlige varer vil ha en konkurransefordel.

Kundetilpasning og gode opplevelser: Butikker kan skape unike opplevelser for kundene ved å tilby skreddersydde produkter og tjenester. Dette gir en personlig opplevelse som online shopping ikke kan matche.

Samarbeid og fellesskap: I en tid med økonomiske utfordringer kan samarbeid med andre butikker eller lokale håndverkere og kunstnere være en måte å redusere kostnader og tiltrekke seg kunder på.

Fleksibilitet og innovasjon: Butikkeiere bør være åpne for innovasjon og beredt til å tilpasse seg endringer raskt. Dette inkluderer både produkter og forretningsmodeller.

Markedsføring og sosiale medier: Å investere i markedsføring, spesielt på sosiale medier, kan hjelpe butikker med å nå ut til et bredere publikum og bygge en merkevare. Legg vekt på personlige og egne bilder, det bygger tillit. 

– Vi anser både nettbutikken og sosiale medieplattformer som våre utstillingsvinduer. Det er derfor ekstra viktig at de er innbydende og inspirerende for våre kunder. Vi legger vekt på på en god produktmiks, godt innhold i innleggene og forsøker å bruke egne bilder fra miljøet i butikken. Det er mange om beinet i SoMe, og med disse virkemidlene prøver vi å skille oss ut i mengden.
Haakon Bredrup, fra butikken Hos Haakon i Tromsø

I hjertet av Tromsø finner du møbel- og interiørbutikken Hos Haakon med tidløs skandinavisk design. Butikken er oppkalt etter innehaveren selv, Haakon Bredrup. Lokal forankring i historiske omgivelser gjør butikken unik. Foto: Hos Haakon.

Amy Thelwall driver butikken Alabaster Studio på St.Hanshaugen i Oslo. Hun legger stor vekt på en koselig stemning i butikken i tillegg til å selge unike produkter ingen andre har. Hun er veldig aktiv på sosiale medier, noe som gir synlighet som følges opp med god service i butikken.

Leker i naturmaterialer og tilbehør for et harmonisk familieliv er noe av det butikkene Små spor tilbyr. Med avdelinger i Oslo og Stavanger har bedriften fokus på felleskap og trivsel. Slik investerer de i fremtiden. Foto: Tea K. Egenæs.