6 tips for å lykkes med butikken din Hvordan ser fremtidens butikker ut?

Som butikkeier må du til enhver tid oppdatere og tilpasse deg endringene i markedet. Hvordan bør du navigere gjennom økonomisk usikkerhet og bygge en bærekraftig fremtid for virksomheten din? Oslo Design Fair gir deg noen nyttige tips.

I en tid preget av økonomisk usikkerhet og raske endringer, er det essensielt at butikkeiere i interiør- og livsstilsbransjen forbereder seg på en ny måte å tenke og drive virksomheten sin på. Oslo Design Fair magasinet har intervjuet flere butikkeiere de siste årene og følger nøye med på utviklingen og ønsker å ha fokus på denne tematikken under messen. 


Les også: Din mulighet til å ta design- og interiørbransjen til nye høyder

Fremtidens butikker vil måtte tilpasse seg endrede forbruksvaner og økonomiske utfordringer. Her er noen nyttige tips som kan hjelpe butikkeiere med å lykkes i en usikker fremtid.

Bolina på Stabekk i Bærum har vært i konstant endring i flere tiår. De tror på at det lønner seg å være nytenkende. Foto: Birgit Solhaug.

6 nyttige tips for å med butikk:

E-handel: Butikker bør ha en sterk online tilstedeværelse og tilby kundene en sømløs opplevelse mellom fysisk og virtuell handel.

Bærekraft og lokal produksjon: Etterspørselen etter bærekraftige produkter øker. Butikker som fremmer lokal produksjon og miljøvennlige varer vil ha en konkurransefordel.

Kundetilpasning og gode opplevelser: Butikker kan skape unike opplevelser for kundene ved å tilby skreddersydde produkter og tjenester. Dette gir en personlig opplevelse som online shopping ikke kan matche.

Samarbeid og fellesskap: I en tid med økonomiske utfordringer kan samarbeid med andre butikker eller lokale håndverkere og kunstnere være en måte å redusere kostnader og tiltrekke seg kunder på.

Fleksibilitet og innovasjon: Butikkeiere bør være åpne for innovasjon og beredt til å tilpasse seg endringer raskt. Dette inkluderer både produkter og forretningsmodeller.

Markedsføring og sosiale medier: Å investere i markedsføring, spesielt på sosiale medier, kan hjelpe butikker med å nå ut til et bredere publikum og bygge en merkevare. Legg vekt på personlige og egne bilder, det bygger tillit. 

Les også vår artikkel: Innholdsmarkedsføring med wow-effekt for butikker. Dette er en artikkel om gratis verktøy du finner på nett og som du kan benytte i markedføringen.

– “Vi anser både nettbutikken og sosiale medieplattformer som våre utstillingsvinduer. Det er derfor ekstra viktig at de er innbydende og inspirerende for våre kunder”.

– “Vi legger vekt på på en god produktmiks, godt innhold i innleggene og forsøker å bruke egne bilder fra miljøet i butikken. Det er mange om beinet i SoMe, og med disse virkemidlene prøver vi å skille oss ut i mengden”, sier Haakon Bredrup, fra butikken Hos Haakon i Tromsø

Hos-Håkon-Foto-Terje-Arntsen-
I hjertet av Tromsø finner du møbel- og interiørbutikken Hos Haakon med tidløs skandinavisk design. Butikken er oppkalt etter innehaveren selv, Haakon Bredrup. Lokal forankring i historiske omgivelser gjør butikken unik.
Foto: Hos Haakon.



83 prosent av de som benyttet mulighetene gjennom vårt unike showroom fikk nye kunder. Les mer om dine muligheter og hvorfor du bør bli utstiller på Oslo Design Fair.
Amy Thelwall med tips til slik lykkes du med butikk

Amy Thelwall driver butikken Alabaster Studio på St.Hanshaugen i Oslo. Hun legger stor vekt på en koselig stemning i butikken i tillegg til å selge unike produkter ingen andre har. Hun er veldig aktiv på sosiale medier, noe som gir synlighet som følges opp med god service i butikken.

Kunder som sitter i butikk
Leker i naturmaterialer og tilbehør for et harmonisk familieliv er noe av det butikkene Små spor tilbyr. Med avdelinger i Oslo og Stavanger har bedriften fokus på felleskap og trivsel. Slik investerer de i fremtiden. Foto: Tea K. Egenæs.

Aino-Katinka-Gjems

Aino Katinka Gjems

Aino har jobbet for NOVA Spektrum i 7 år,
og har lang erfaring med å skreddersy for at utstillere skal få best mulig resultat. Hun hjelper deg gjerne for best mulig resultat!

Ønsker du å bli utstiller
på Oslo Design Fair?

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.