In Between – tradisjonell kulturarv i ny kontekst
#oslodesignfair
#inbetween
#tendensutstillingen2022
På vei inn i en ny tid er det naturlig å se tilbake på egen kulturarv og bringe gamle klassikere inn i samtiden og fortolke dem på nytt. Oslo Design Fair har sett nærmere på denne overgangen med fokus på tingene vi omgir oss med.
En ny epoke for varehandelen påvirker livene våre: Hjemme, på jobben, og i de felles rommene vi bruker som kaféer, restauranter, hoteller og offentlige bygg. De fysiske objektene vi omgir oss med forandrer ikke bare karakter, det gjør også måten de produseres, importeres og distribueres på. Noe vi har gitt ekstra oppmerksomhet under utviklingen av denne messen.
Tendensutstillingen
Tendensutstillingen er designet av arkitekt Cecilie Austerå og designer Marion Højris Jensen fra Formverk og kuratert av Kirsten Visdal i tett samarbeid med Per Olav Sølvberg.
— Med In Between som tema, har vi laget ulike rom av tekstiler, et materiale med en helt spesiell taktilitet, tekstur, transparens og letthet. Tekstilet slynger seg opp og ned, danne gulv, vegger og tak, og på den måten skaper de foranderlige og sanselige mellomrom som danner rammene for utstillingen, sier designerne.
Kirsten Visdal, kurator for utstillingen gjennom mange år, har valgt å jobbe med gylne toner i møtet med brente farger på tekstilene som fremstår arkitektoniske og monumentale i rommet. Sammen med Per Olav Sølvberg har hun vært opptatt av å tilby sanselige opplevelser.
— Å sanse, føle og å være fysisk til stede i opplevelsen, er viktig for dagens forbruker. Vi vil ikke bare være passive betraktere, sier Kirsten. I høst byr vi på et duftlaboratorium fra den norske parfymeskaperen Son Venin, og deler av produksjonen til Hadeland Glassverk, i tillegg til arbeid av keramiker Guri Sandvik. Som også har et lite verksted i utstillingen. For å nevne noen.
Vi står overfor ett taktskifte med fortolkninger og nyskapende uttrykk. I tendensutstillingen har vi valgt å sette kjente og kjære klassikere opp mot moderne og fremtidsrettet formgiving. For eksempel Edvin Helseths furumøbler fra 1970 i møte med et utvalg av norsk samtidsdesign. Nedre Foss, med Torbjørn Anderssen og Espen Voll er kulturbærere i seg selv. Jeg tenker at vi blir identitetsløse uten å kjenne til kulturarven vår. Dersom vi er trygge og stolte av tradisjonene våre, blir vi også imøtekommende og rause mot nye impulser og andre kulturer, forklarer Kirsten Visdal.
Nytt i år
Oslo Design Fair er i stadig utvikling, og nytt av året er Oslo Contract & Furniture Fair, et supplement til den eksisterende messen og som gjennomføres parallelt med Oslo Design Fair i hall B. Vi ønsker at dette skal bli møteplassen for alle som jobber i prosjektmarkedet; produsenter, prosjektforhandlere og arkitekter.
I samarbeid med Oslo Design Fair, har Kunstpodden, med Cecilie Tyri Holt i spissen produsert en podkast rundt årets utstilling. Her får dere høre et intervju med Kirsten Visdal som snakker om hvordan hun jobber frem utstillingskonsepter for design, tendensbegrepet, det kommersielle aspektet ved design – og viktigheten av å bevare kulturarv – om enn i ny drakt.
Ute mellom B og C hallen, har Vestre laget en kul hang-out lounge – et perfekt sted for kundemøter.
I Hall D har Aina Sollie Steen, designet et inspirasjonsområde med utgangspunkt i utstillernes produkter.
Ute i glassgaten finner du det inspirerende området til Bukett! og Villbrygg. Her kan besøkende kjøpe med seg en vakker blomsterbukett og fresh drikke på vei hjem.