Patos – flyktige scenarioer i rom

I årets første tendensutstilling ønsker Scenario interiørarkitekter å skape konturene av rom som spiller på våre følelsesregistre.

Hva skjer med deg når du kommer inn i et rom? Det kommer an på rommets utforming, tenker du kanskje. På hvordan det er møblert, hvilke materialer som er brukt og hvilke farger veggene er malt i, eller hvordan mønstrene i tapetet preger veggene. Hvordan det lukter i rommet, vil også spille inn på totalinntrykket. Og hvor du kommer fra, hva som foregikk utenfor rommet. Følelsen du får av å tre inn i et rom kan ikke tilskrives en enkelt ting. Det er snarere et puslespill som består av mange biter: Når alle disse kommer sammen, skapes det omgivelser som stimulerer sansene våre. En helhet som umiddelbart gir deg en følelse idet du tråkker over dørterskelen.

Foto: Pernille Haukvik

I årets første tendensutstilling ønsker Scenario interiørarkitekter å skape konturene av rom som spiller på våre følelsesregistre. De vil bruke materialer, lys og farger for å stimulere sansene våre, og få oss til å legge merke til detaljer i rommet som virker inn på oss som mennesker. Lydeffekter og musikk kan også være sterke virkemidler i slike sammenhenger. På den måten forteller rommet historier utenom det vanlige. Vi har valgt å kalle det patos. Gjennom å vekke bestemte følelser, kan man også endre kjøpemønstre eller holdninger. Og ikke minst: Skape et ønske om å komme tilbake, å søke mot akkurat dette rommet, igjen og igjen.

Foto: Fredrik Bull/Scenario

Hva betyr egentlig patos?

I dagligtalen betyr patos gjerne overdreven eller melodramatisk bruk av følelsesmessige (sentimentale) virkemidler, mens det i retorisk sammenheng har status som bevismiddel fordi man anerkjenner at publikums følelser er viktige for at budskapet skal nå frem. Man blir ikke overbevist av rent fornuftsbaserte argumenter. Sagt på en annen måte: Fornuft og følelser henger sammen. I den retoriske tradisjonen kan fornuften bidra til forståelse og innsikt, men det må følelser til for å skape engasjement i saken. Uten følelser blir det ene eller det andre utfallet likegyldig, og publikum vil ikke foreta seg noe. Ettersom retorikk delvis handler om å motivere publikum til handling, er patos avgjørende.

Jan Grue, Store norske leksikon