Messen som felleskap

Sögne Home er en norsk merkevareleverandør som designer og selger interiørartikler. Vi har tatt en prat med en av de to grunnleggerne, Kristin Vassnes, om betydningen av Oslo Design Fair som møte- og salgsplass for bransjen.

Hva er viktig for dere når dere er tilstede på en messe generelt, og på Oslo Design Fair spesielt? 

‑ Det viktigste er at kundene våres synes det er spennende å være på messen. At foredragene inspirerer butikkene og skaper engasjement, og stands som inspirerer til å dra hjem for å rigge nyheter i egen butikk. Det er også viktig for oss at det er høy deltakelse av utstillere på messen.

Hvor viktig er messen som møteplass for dere? 

‑ Messen er viktig for at vi skal møte kundene våre. For oss som har lager og kontor i utkant-Norge er et møtested som dette spesielt viktig, og derfor prioriterer vi dette arrangementet høyt. Det er også en viktig møteplass for bransjekollegaer. Det å ha et miljø og en felles utstillingsplass for oss i bransjen betyr mye. Derfor ønsker vi å prioritere messen slik at fler og fler utstillere ønsker å være her. Mange av våre kunder opplever det som stressende å reise rundt på showroom. Det tar mye tid og er kostbart. Det å kunne ha et stort fellesskap av mange utstillere på samme sted er viktig for oss.

Hva er suksesskriteriene for dere som utstillere? 

‑ Vi legger mange ressurser i å bygge en flott stand og tilby god service til kundene våre. Ønsket er at kundene som besøker oss skal finne inspirasjon og gode ideer som de kan ta med seg hjem til sine butikker. Det er viktig at vi legger en innsats i å kontakte kundene våre i god tid før messen, sender nyhetsbrev og er aktive på sosiale medier. 

Hvor mange ganger har dere stilt ut på Oslo Design Fair? 

‑ Vi stilte ut første gang i januar 2012 og har siden deltatt to ganger hvert år.

Er messen en viktig markedskanal for Søgne Home?

‑ Ja, det er det. Men vi trenger å stå sammen i denne bransjen og håper at det fortsatt er mange utstillere som ønsker å delta på Oslo Design Fair. Vi trenger at både messen og utstillerne jobber mot samme mål for å få både utstillere og kunder til å komme. Messen må være tidsaktuell for at butikkene skal få hjelp og inspirasjon i en tøff hverdag.