Arkitekter fra A-lab i nytt samarbeid om tendensutstillingen på Oslo Design Fair

Sandra Riedel og Charlotte Hansson fra A-lab er i gang med å tegne årets tendensutstilling. Den får naturlig nok et helhetlig arkitektonisk preg med fokus på overraskende effekter og ombruk.

Da Bispevika sto ferdig i 2022 med butikker, kafeer, uteserveringer, lekeplasser og Munchmuseet, kunne plutselig Oslo beboere se hva den 20 år gamle visjonen for Fjordbyen egentlig var. Foto: Jean-Pierre Mesinele.

OM A-LAB:

I over 20 år har A-lab forsket på hva det er som gjør at mennesker trekkes mot og trives i urbane områder. Det som har vokst seg til å bli et av Norges ledende arkitektkontor begynte sin reise med å designe en masterplan for Barcode, for umiddelbart etterpå å designe masterplanen for Bispevika med påfølgende programmering av alle lokalene i første etasje. I kjølvannet av disse oppdragene dukket det opp et behov for å forstå nøyaktig hvilke sammenhenger som skaper den etterlengtede trivselsfølelsen. A-lab har kommet frem til at bygg og byrom må designes med utgangspunkt i hva mennesker opplever i øyehøyde. Som arkitekter er de opptatt av kontinuerlig å leve seg inn i andre menneskers liv og hverdag, der målsetningen er å skape steder og hjem som gir rom for, og mulighet til å leve forskjellige liv i forskjellige faser av livet.

Porteføljen spenner fra byboligprosjekter i ulike størrelser, til fremtidens kontorløsninger, komplekse byplaner og mulighetsstudier. Kontoret har blant annet gjort en grundig analyse av hvordan byrom i Oslo er tilrettelagt for barn og unge, og studert hvordan Hovinbyen kan bli arnested for utviklingen av en ny sirkulær og grønn næring. I tillegg jobber A-lab med å se på hvordan Filipstad kan bli en levende ny bydel, og sist men ikke minst, transformasjonen av den gamle veterinærhøgskolen i Oslo. 

Arkitektene:

Sandra Riedel. Foto: Jean-Pierre Mesinele

Sandra Riedel tok sin utdannelse ved det prestisjetunge Bauhaus-Universität Weimar og L’École spéciale darchitecture i Paris. Hun har jobbet med boliger i alle størrelser og trakk inn massivtre i faget før det ble aktuelt på konseptbasis. Hun har en forkjærlighet for håndverk, sammenføyninger, materialitet og estetikk, og det å skape gode boliger gjennom gode romløsninger. Utfordringer tolkes som en mulighet til å teste designgrep for å lande uventede og nyskapende løsninger. Sandra var blant annet prosjektleder for Infill-prosjektet i Markveien (MAD) som fikk Oslo Bys Arkitekturpris, og har bistått til utstillingsproduksjon av arkitekturutstillinger ved Drammens Museum, samt undervist ved boligavdelingen til Technische Universität Dresden.

Som arkitekter iscenesetter vi hvordan livet til beboerne vi tegner for skal bli. Hvordan kan vi skape følelsen av et hjem, der funksjonalitet, estetikk og kvalitet får den ønskede effekten. Det er derfor vi ser etter gode soner i leilighetene der de ulike aktivitetene kan foregå og som blir til inviterende oppholdsrom.

Sandra Riedel
Charlotte Hansson. Foto: Jean-Pierre Mesinele

Charlotte Hansson

Charlotte Hansson er utdannet innen arkitektur, tekstil og kunsthistorie og har en spesiell interesse for formgivning, materialer og konstruksjoner. Hun jobber med boligutvikling i stor og liten skala hos A-lab og er en forkjemper for å veve arkitektur og landskap tettere sammen.

Charlotte har sammen med partneren Luis Callejas jobbet med installasjoner og utstillinger i over ti år, både i Norge og internasjonalt, blant annet med arkitekturbiennaler og -triennaler i alt fra Versailles (2022) og Vene­zia (2021), til Seoul (2019), Oslo (2016), Lisboa (2016), Chicago (2015). Charlotte var en av arkitektene bak Norges gjestepaviljongen på bokmessen i Frankfurt i 2019 som ble nominert til Mies van der Rohe-prisen i 2021, og hun er aktuell med en installasjon på utstillingen «Hånd og maskin» på Nasjonalmuseet i samarbeidmed Luis Callejas under deres felles firma LCLA OFFICE. I tillegg har hun undervist i arkitektur både ved Yale University og Porto Academy.

Med årets Tendensutstilling vil vi inspirere til å bruke ting i våre omgivelser på en utradisjonell måte ved å se på estetiske og funksjonelle kvaliteter som noe mer enn det vi forbinder med «normal bruk». Utstillinger på messer har et iboende problem med at de brukes over såpass kort tid. Vi lager en utstilling med så lavt klimaavtrykk som mulig, og er allerede i gang med et spennende samarbeid med Ombygg. 

Charlotte Hansson

Som et kunnskapens tre vokser Høyskolen Kristianias nye skolebygg i Kvadraturen seg oppover i form av et spektakulært innvendig atrium. Illustrasjon: A-lab

Illustrasjonen på toppen av saken er laget av Karin Tugay for A-lab.