Handelsmesser er en effektiv måte å møte nye kunder på. Dette var også tilfellet for Anneli Bull. Under Oslo Design Fair i august oppdaget hun spennende nye markedsutsikter.
Anneli Bull er en nordnorsk illustratør og kunstner som holder til i Tromsø. Inspirert av naturen, geometriske linjer, mennesker, natur og byliv tegner hun seg gjennom norgeskartet, med ønske om å dekorere norske hjem med fargerike plakater.
Oslo Design Fair, arrangert av NOVA Spektrum, holdes to ganger i året, om våren og høsten. Dette arrangementet er Norges fremste møteplass for design, arkitektur og håndverk, og det inkluderer både en omfattende salgsutstilling og et variert faglig program som gir muligheter for læring og innsikt. I tillegg er Oslo Design Fair kjent for sine imponerende tendensutstillinger.
9 av 10 utstillere fikk nye kunder og kontakter
Nylig ble høstens Oslo Design Fair avsluttet, og evalueringen etter arrangementet bekrefter at messen fungerer som en svært effektiv kanal for salg og markedsføring.
Hele 90% av utstillerne fikk nye kunder og knyttet verdifulle kontakter i forbindelse med sin deltakelse på messen.
87% av utstillerne anser dette arrangementet som en betydelig salgskanal for sin virksomhet, og 8 av 10 ser messen som en sentral markedsføringskanal.
Nær halvparten av utstillerne mener at Oslo Design Fair i svært stor eller stor grad bidrar til å styrke og opprettholde deres markedsposisjon.
Nye kunder og flere markedsmuligheter
Illustratør og kunstner Anneli Bull er en av utstillerne som har erfart at Oslo Design Fair gir en enestående mulighet til å etablere seg og bli synligere i markedet.
– I løpet av de tre messedagene traff jeg utrolig mange hyggelige mennesker, både innkjøpere, besøkende og andre utstillere. Og for meg som kun selger produktene mine gjennom nettbutikk og Instagram, og sjeldent treffer kundene mine personlig, ble det en skikkelig selvtillitsboost å stå på egen stand og få direkte feedback på at forbipasserende og potensielle kunder likte veggteppene jeg stilte ut.
Anneli forteller at messen resulterte i fem mindre forhandlere som ønsket å teste produktene i butikk, samt noen mulige “vi-holder-kontakten-og-tar-opp-tråden-etter-messa”.
-Én av de som kjøpte inn bilder var Illums Bolighus som jeg skrev kontrakt med allerede uken etter Oslo Design Fair, og i løpet av oktober er veggteppene mine å finne Glassmagasinet i Oslo.
I tillegg hadde jeg kjempegode dager i egen nettbutikk mens jeg stod på stand, så det var tydelig at besøkende på messen la merke til produktene mine og fant veien til nettbutikken deretter.
– Jeg vil også legge til at jeg fikk et veldig godt inntrykk av hele apparatet rundt messen. Jeg fikk masse god og nyttig informasjon i forkant av messen, og raskt svar på alle mine spørsmål i forberedelsene. På messeområdet var det ikke vanskelig å finne hjelp om noe måtte justeres eller man hadde spørsmål. Og for meg som kom langveisfra var tilbudet om å leie utstyr til stand, blant annet trebokser til display av produkter, helt supert.
Jeg kan virkelig anbefale flere å stille ut på Oslo Design Fair, og vil absolutt gjøre det igjen.
Oslo Design Fair samler hele bransjen under ett tak i løpet av tre dager, og dermed skaper de en unik møteplass for effektiv handel og nettverksbygging.
Ønsker du å stille ut på Oslo Design Fair?
Meld deg på her