Hvordan ser fremtiden ut for matvarebransjen? Vanene er i endring og vi ønsker oss mer farger på matbordet. Vi tok en prat med matstylist og oppskriftsutvikler Mette Mortensen.
Fargerikt og uvørent. Foto: Tommy Andresen.
Mette byttet ut klær, sko og vesker med fisk, kjøtt og grønnsaker. Da den kreative stylisten og journalisten skiftet beite for noen år siden, var det ingen vei tilbake. Nå er det mat for alle penga! Kiwi, Oda, Morgenlevering, McDonald’s, Coop Mega, Tine, og 7-Eleven er noen av kundene hennes, i tillegg til diverse kokebokprosjekter.
Mette utvikler oppskrifter for mange av de store matleverandørene i Norge. Foto: Tommy Andresen.
Ser du noen spesielle endringer i folks matvaner eller preferanser?
-Økonomien er det jeg tror påvirker folk flest akkurat nå, mange må spare penger, og vi har vel alle merket på lommeboken at matprisene har skutt til himmels, sier Mette. Økonomien påvirker selvsagt valgene vi tar når vi handler ingredienser til maten vi skal lage i butikkene, og resultatet er at man ønsker seg matoppskrifter med færre og billigere ingredienser, og helt klart mindre kjøtt. Jeg tror også flere og flere matprodusenter velger mer lokale råvarer fremover, sier Mette på spørsmål om hvorvidt bærekraft og miljø er viktige faktorer i valg av råvarer til mat.
Hvordan påvirker dette matindustrien og din tilnærming som matstylist?
-Produsentene er mer bevisste på miljøperspektivet, men også på hvor sårbar hele transportkjeden har vist seg å kunne bli ved tilfeller av krig og naturkatastrofer.
Hva er ditt beste råd til de som ønsker å lage visuelt tiltalende matopplevelser hjemme?
-Bruk farger og kontrastfulle teksturer, både når det kommer til selve maten og til borddekkingen, forklarer Mette. Jeg liker å bryte med de perfekte linjene på tallerkenen med alt fra naturlig krøllet lin og håndblåste glass med en litt ujevn form til håndlaget keramikk og trefjøler med organiske former. Videre presiserer hun at et service med farge skaper litt ekstra liv til bordet.
‑ Når det kommer til selve maten er jeg fan av flere elementer i form av masse grønnsaker, strøssel, syltede elementer, og sauser – alt som kan injisere mer smak og tilføre flere visuelle elementer.
Kreativt kaos skaper liv på matbordet. Foto: Dag Dalvang for Coop Mega.
Er det noen kulturelle påvirkninger som du tror vil prege mat- og borddekkingstrender i 2024?
-Jeg tenker generelt at den stive, perfekte borddekkingens tid er forbi. Spesielt med tanke på alt det triste som skjer i verden akkurat nå, ønsker vi oss en mer nedpå og nær mama’s kitchen servering der det sosiale samværet i selskapet og maten er i fokus. Jeg har tro på mer farger, mer liv, interiørskatter som er samlet litt her og der, og som skaper et deilig lite kaos på bordet.
Foto: Tommy Andresen.