Møt utstilleren vår HEIM, som selger nordisk design, kunst og interiør. De er også kjent for sine oppsiktsvekkende julekuler.
De siste årene har vi merket at folk er ute etter mer fargerike og sprudlende produkter, noe som gir glede og gjerne litt humor i hverdagen, sier Eirik Johannessen. Det har vært tunge år med pandemi, dyrtid og konflikter i nyhetsbildet, så folk trenger å omgi seg med interiør som gir energi, sier Eirik. Under pandemien brukte man mer tid hjemme, og det merket vi godt på kundene våre. Mange fikk vekket en interesse for interiør og design, og fikk øynene opp for lokale aktører og fargerik inspirasjon. Selv om de fleste er mer sparsommelige nå om dagen vil man fortsatt investere i ting som gir farge til hjemmet.
Foto: Sara Tonning
Kan du dele noen innsikter om nye og spennende designelementer eller fargekombinasjoner som du har tro på fremover?
— Vi tror estetikken vil gå i retning av nostalgisk, landlig og tradisjonelt, kombinert med moderne elementer. Blomstrete tapet og cottage-stil mikset med fargerike gardiner, og mønster på mønster. Man går vekk fra dusere farger og over til dypere, klare og sterke farger, som dyp rød og blå.
Er det spesielle trender innen design som vi vil se mer av?
— De store flatene som gjerne har vært reine og minimalistiske blir byttet ut med mønstrete, deilige gardiner, store fluffy tepper og personlige objekter med affeksjonsverdi. Hjemmet skal føles varmt, lunt og trygt. Vi vil se en økt bruk av miks av stiler og epoker, og fokus på en personlig vri.
Foto: Sara Tonning
Er bærekraftighet og miljøvennlighet viktige faktorer i valg av møbler og designelementer?
— Absolutt! Dette er jo viktig for alles fremtid, men er også noe forbrukere er veldig bevisst på nå. Vi har fokus på å kjøpe lokalt, på gjenbruk og ønsker oss produkter som har god kvalitet og lang holdbarhet. Bruk og kast er ut, spesielt blant de yngre kundene.
Hva er ditt beste råd til de som ønsker å skape visuelt tiltalende interiør hjemme?
— Ikke vær redd for å hoppe i det og eksperimentere. Hent inspirasjon fra alt som gjør deg glad, og skap din egen vri. Bland sammen gammelt og nytt, og ommøbler så ofte du vil. Mye kan gjøres med maling, og man kan jo alltids ombestemme seg og male over.
Er det noen kulturelle påvirkninger som du tror vil prege interiør- og designtrender i 2024?
—Vi har sett mye nostalgi i den visuelle kulturen de siste årene, med nikk til 70- 80- 90- og 2000-tallet. Dette bunner i at man vil omgi seg med noe kjent, og se tilbake på en annen tid der det føltes godt og trygt. Det er på lik linje som at man setter på en episode av Friends for å koble av, vil man omgi seg med interiør og design som er personlig, nostalgisk og positivt.