På vei inn i en ny tid er det naturlig å se tilbake på vår egen kulturarv og bringe gamle klassikere inn i samtiden og fortolke dem på nytt. Oslo Design Fair vil under messen i august se nærmere på denne overgangen med fokus på tingene vi omgir oss med.
Vi er på full fart inn i en ny epoke for varehandelen. Idet vi står og vipper på terskelen til en ny tid, endrer verden seg betraktelig og påvirker livene våre: Hjemme, på jobben, og i de felles rommene vi bruker som kaféer, restauranter, hoteller og offentlige bygg. De fysiske objektene vi omgir oss med forandrer ikke bare karakter, det gjør også måten de produseres, importeres og distribueres på.
Dette endrer vår bransje radikalt på sikt, og steg for steg akkurat nå. Fra det analoge til det teknologiske, fra det minimalistiske og modernistiske til mer dekor, pynt og fargebruk. Fra å eie selv til å deleie eller leie, og fra å bo fast til å flytte rundt, det homogene endrer seg mot det heterogene. Grenser flyttes og flyter over i hverandre. Alt dette ønsker vi å se nærmere på gjennom årets tendensutstilling.
Når grenser blir flyttet, kan vi bli urolige. Det er naturlig å se tilbake på vår egen kulturarv for å føle trygghet og gjenkjennelse. Gamle klassikere bringes inn i samtiden og vi fortolker kulturarven på nytt i vår egen tid. Tradisjonshåndverk brukes både til å lage ny design og ivareta gamle ting.
Retro er et ord som er mye brukt og som er tydelig salgsfremmende. Mange velger å la seg inspirere av tiårene fra forrige århundre når de designer klær og interiør. Snirklete Art Nouveau-stil fra 1920, brente 1970-tallsfarger og grunge-stil fra 1990 brukes som kreative utgangspunkt av stylister, designere og arkitekter. Vi ser mer og mer taktile materialer, rike mønstre og modige farger og gjennom samarbeid mellom ulike fagfelt blir det stadig mer fokus på mangfold og individuelle uttrykk.
Last ned pressebilder her: https://www.flickr.com/photos/155920359@N03/albums/72157720173161111