Patos – flyktige scenarioer i rom

I årets første tendensutstilling ønsker Scenario interiørarkitekter å skape konturene av rom som spiller på våre følelsesregistre. Under messedagene 25. – 27. januar kan du få oppleve utstillingen med egne sanser. Velkommen!

Tekst Hélène Andersen Foto Trine Hisdal Styling Kirsten Visdal, Fredrik Bull og Tuva Rolfsen

 
Stol i teak og rotting designet av Pierre Jeanneret for Cassina, lånt fra Expo Nova. Sidebord designet av From Industrial Design, Times bordlampe designet av From Industrial Design og gulvteppe designet av svenske Siri Carlen, alt lånt fra Hem. Sofa designet av Andreas Engesvik og Daniel Rybakken for Hay. Sofabord i furu fra Normann Copenhagen, skulptur av Sigve Knutson, vase fra Bolina, stett- fat i furu designet av Ida Skogstad og Fredrik Bull. Samling vaser fra Benny Motzfeldt, blå krukke med lokk fra Hay, lampe med lysstoffrør designet av Jenny Nordberg. Diverse bokser fra Ben Gorham x IKEA, flerfarget linosnitt fra billedkunstner Bodil Drange Pedersen.
 
 
Vaser fra Benny Motzfeldt og furupanel fra Moelven.

Hva skjer med deg når du kommer inn i et rom? Det kommer an på rommets utforming, tenker du kanskje. På hvordan det er møblert, hvilke materialer som er brukt og hvilke farger veggene er malt i, eller hvordan mønstrene i tapetet preger veggene. Hvordan det lukter i rommet, vil også spille inn på totalinntrykket. Og hvor du kommer fra, hva som foregikk utenfor rommet. Følelsen du får av å tre inn i et rom kan ikke tilskrives en enkelt ting. Det er snarere et puslespill som består av mange biter: Når alle disse kommer sammen, skapes det omgivelser som stimulerer sansene våre. En helhet som umiddelbart gir deg en følelseidet du tråkker over dørterskelen.


Lenestol i furu designet av Max Lamb lånt fra Kollekted By , bordlampe i glass og bokser fra Hay, skulptur av Jenny Nordberg. Knagger i furu fra Studio Sandland, vaser fra Benny Motzfeldt. Paneler av sopp fra Nomy, stettfat i furu designet av Ida Skogstad og Fredrik Bull, vegg til vegg teppe fra Ege Carpet.

Flerfarget linotrykk med pastellkritt fra Bodil Drange Pederesen.

Duk med broderi designet av Laila Crooks, blå krukke i porse- len, begge fra Hay. Spisestol i valnøtt designet av Jean Prouvé fra Expo Nova, vintage spise- stoler i furu designet av Rainer Daumiller lånt av Bar Becco, vitrineskap designet av Müller van Severen for Hay. Blå skulptur fra Bolina, stettfat i furu designet av Ida Skogstad og Fredrik Bull for Håndverk+ , knagg på veggen i furu designet av Studio Sandland.

Skap med dører i rillet glass designet av Müller van Severen for Hay. Diverse håndlagde vaser av glasskunstner Benny Motzfeldt. Skulptur fra kunstner Sigve Knutson, vintage spisestol designet av Rainer Daumiller lånt av Bar Becco.

I årets første tendensutstilling ønsker Scenario interiørarkitekter å skape konturene av rom som spiller på våre følelsesregistre. De vil bruke materialer, lys og farger for å stimulere sansene våre, og få oss til å legge merke til detaljer i rommet som virker inn på oss som mennesker. Lydeffekter og musikk kan også være sterke virkemidler i slike sammenhenger. På den måten forteller rommet historier utenom det vanlige. Vi har valgt å kalle det patos. Gjennom å vekke bestemte følelser, kan man også endre kjøpemønstre eller holdninger. Og ikke minst: Skape et ønske om å komme tilbake, å søke mot akkurat dette rommet, igjen og igjen.



Vintage spisestoler designet av Rainer Daumiller, lånt av Bar Becco.

Knagger designet av Studio Sandland.

Hva betyr egentlig patos?

I dagligtalen betyr patos gjerne overdreven eller melodramatisk bruk av følelsesmessige (sentimentale) virkemidler, mens det i retorisk sammenheng har status som bevismiddel fordi man anerkjenner at publikums følelser er viktige for at budskapet skal nå frem. Man blir ikke overbevist av rent fornuftsbaserte argumenter. Sagt på en annen måte: Fornuft og følelser henger sammen. I den retoriske tradisjonen kan fornuften bidra til forståelse og innsikt, men det må følelser til for å skape engasjement i saken. Uten følelser blir det ene eller det andre utfallet likegyldig, og publikum vil ikke foreta seg noe. Ettersom retorikk delvis handler om å motivere publikum til handling, er patos avgjørende.

Jan Grue, Store norske leksikon