Novooi – norsk design oppsummert

Lillian Ayla Ersoy vil bidra til å synligjøre norske designere i utlandet gjennom å spille på lag med produsenter og leverandører. Nå inviterer Novooi til utstilling og pop-up butikk i samarbeid med Petersen & Gottelier i glassgaten på messen.

Novooi er et agentur og en nettbutikk som fremhever norsk samtidsdesign og kunsthåndverk. De kuraterer og produserer utstillinger, arrangementer og interiørprosjekter, i tillegg til å selge produkter internasjonalt via nettbutikken novooi.com og samarbeide med butikken JF Curated i Prinsens gate 6 i Oslo. Vi har tatt en prat med grunnlegger og kreativ direktør, Lillian Ayla Ersoy.

Hvordan tenker dere at norsk design og kunsthåndverk kan bli en bærekraftig industri i og utenfor Norge?

– I Danmark, Finland og Sverige er de helt rå på å promotere design og håndverk til utlandet, og nesten alle interiørbutikker i Norge fylles med dansk og svensk design. Norge har like mange flinke designere, men har en vei å gå når det gjelder markedsføring og salg, og å gjøre norske produkter og kunst tilgjengelig fra utlandet. Norge kan tilby bærekraftige kvalitetsprodukter som bidrar til mindre CO2 utslipp, og landsforeningen Norsk Industri har satt som mål at vi skal doble eksporten innen 2030. For å få til dette, må vi samle bransjene og samarbeide på tvers av siloer. Vi må også forenkle verdikjedene og tenke innovativt når det gjelder produksjonskostnader og skalering.

Hvordan bør vi jobbe med å eksportere norsk design og kunsthåndverk?

– Norge er allerede aktive på flere utenlandske arenaer for å synliggjøre norsk design og kunsthåndverk. Samtidig er det ofte de samme produktene og designerne vi ser igjen og igjen. Vi må øke bredden og gjøre produktene lettere tilgjengelig. Novooi ønsker å bidra til å synliggjøre alle de flinke designerne og kunsthåndverkerne på en felles plattform, novooi.com . Produsenter og designere må også ha gode samarbeidspartnere og forhandlere i utlandet for å lykkes. De største produsentene, som Northern, Flokk og Vestre, er allerede veldig gode på dette. De små produsentene og designerne sliter derimot med å vokse i det utlandske markedet. Her kan vi samkjøre oss i større grad og samle flere designere og produsenter hos én forhandler, for eksempel gjennom et agentur som oss. Vi må også forenkle lovverket når det gjelder salg og eksport over landegrensen. Det er vanskeligere å eksportere produkter fra Norge når de ikke er laget i EU. 

Hvordan ønsker dere å formidle den stolte historien til norsk kunsthåndverk?

– Vi må finne frem til de sterke historiene som resonerer i dagens samfunn. Novooi forsøker å løfte fram temaer som treffer publikum i den tiden vi lever i nå. Bærekraft, fornybar og  sirkulær design er noe av det viktigste vi kan formidle videre.  

Kan dere nevne eksempler på vellykkete prosjekter dere har jobbet med?

— Novooi er bare ett og et halvt år gamle, men vi har allerede kuratert og produsert tre store utstillinger i forbindelse med Oslo Arkitektur Triennale, Oslo Open kunstfestival og Designers Saturday. Vi har også fått til en salgskolleksjon og et samarbeid med butikken JF Curated i Prinsens gate, og har gjennomført vårt første interiørprosjekt for et kontor i Barcode. Vår siste utstilling med tilhørende seminar, (Re)made om sirkulær design og innovasjon fra Norge, fikk omtale i  i Forbes Magazine og ble oppdaget av den norske kongefamilien i forbindelse med Oslo Innovation Week.

Til sammen har vi til nå over 100 designere, produsenter og kunsthåndverkere på plattformen  vår, med over 400 produkter til salgs.

Og hva skal dere vise på Oslo Design Fair?

–  VI har laget en ny utstilling og en pop-up shop som heter Novooi House – Dillusions of Reality med en rekke norske kunstnere og designere, blant annet Axel Jenny, Ida Siebke, Petersen & Gotelier.