Novooi har valgt ut 12 norske formgivere som har gjort seg bemerket innenfor sine fagfelt og som tilfører noe nytt til den norske designscenen. Utstillingen består av objekter som viser bredden innen designfeltet, og ligger i skjæringspunktet mellom håndverk, kunst og interiør. Målet er å gi besøkende på Oslo Design Fair et innblikk i skapelsesprosessen bak møbler, glass, keramikk, steinskulpturer, tekstil og smykker ved å presentere prototyper, skisser og andre elementer som belyser designernes kreative prosess. Utvalget inkluderer både helt unge og mer etablerte designere som har lekne og eksperimentelle tilnærminger til materialene de arbeider med.
Utstillingen er kuratert av Lillian Ayla Ersoy og Hélène Andersen i Novooi. Novooi jobber målrettet med å gjøre norsk design tilgjengelig for profesjonelle innkjøpere og forbrukere med et sterkt fokus på bærekraftige materialer og smartere distribusjon.
Intervju med Jone Myking – en av 12 designtalenter
Hei, hva jobber du med for tiden?
– Jeg prøver å balansere helnorsk produksjon av kvalitetsmøbler med ansvarlig materialbruk og samtidig havne på et prisnivå som kan fungere for vanlige kvalitetsbevisste folk. I tillegg jobber jeg som prosjektleder på Ask og Eng og som utstillingsdesigner for Nova Spektrum. Jeg kan jo også nevne at jeg akkurat har fått en nyfødt baby og pusser opp hjemme så det går i ett.
Hvordan er det å være designer i Norge akkurat nå?
– Jeg sier av og til på tull at jeg skulle ønske at lidenskapen min var å være revisor eller ingeniør eller noe sånt, men nå er det design jeg brenner for. Som designer er jeg takknemlig for at jeg bor i et land hvor fallhøyden er begrenset dersom man ikke lykkes. Jeg er også glad for at det er mye initiativ og pågangsmot innad i designmiljøet, og for at det finnes gode verkstedtilbud for prototyputvikling i Oslo.
Jeg har startet min egen merkevare der jeg også står for produksjon og distribusjon selv nettopp for å få mine produkter ut på markedet, og jeg vet ærlig talt ikke om jeg vil anbefale andre designere å gjøre det samme. Det er både vanskelig og kapitalkrevende, tidkrevende og skummelt. Men så er det veldig gøy og lærerikt også. Jeg syns det er verdt strevet.
Hvilke elementer må til for å produsere en designklassiker?
– Det er et godt spørsmål jeg skulle ønske jeg hadde svaret på! Jeg tenker at formspråket på en designklassiker er tett knyttet til en idé som strekker seg utover produktet i seg selv.
Ta for eksempel Dieter Rams beinharde minimalisme eller Ettore Sottsass lekende opprør mot det trauste, begge disse designerne rendyrket en idé som har ført til at begge har fått flere designklassikere knyttet til sitt navn. Selv prøver jeg å lage produkter hvor materialene og håndverket står i sentrum, så håper jeg at møblene mine blir designklassikere i noens liv, for eksempel med stuebordet som er hjemmets samlingspunkt.
Hvordan kan man vekke følelser for ting?
– Møblene mine er laget nettopp for at livet skal få sette sitt preg på dem. På den måten håper jeg at de stundene som livet rommer knytter seg til produktene, og blir mer og mer individuelle og unike etterhvert som liver utspiller seg rundt dem.
Hva er planene dine fremover?
– Det blir å jobbe på og få solgt noen møbler.
Hvilke andre norske formgivere bør vi følge med på fremover?
– Hele gjengen i Fold Oslo, Studio Sløyd, Oslo Aula, Oskar Keller, Sofia Nomm, Hanna Halsebakke,
og mange flere.