Salgssuksess for keramiker Julie Liebenberg på sin første Oslo Design Fair

Messen er for mange bedrifter en effektiv måte å møte nye kunder på. Dette er også tilfelle for Julie Liebenberg som for ett år siden etablerte seg som kunsthåndverker på fulltid. På Oslo Design Fair oppdaget hun nye markedsmuligheter.

Takket være Oslo Design Fair er fremtidsdrømmen innenfor rekkevidde for keramiker Julie Liebenberg. Foto: Joachim Dyndale

Oslo Design Fair i regi av NOVA Spektrum gjennomføres hver vår og høst. Arrangementet er Norges viktigste og mest attraktive møteplass for design, arkitektur og håndverk, og består både av en stor salgsutstilling og et variert faglig program som gir læring og ny innsikt. I tillegg er Oslo Design Fair kjent for sine spektakulære tendensutstillinger.

9 av 10 utstillere fikk nye kunder og kontakter
For en tid tilbake ble årets første Oslo Design Fair avholdt, og evalueringen i etterkant av arrangementet bekrefter tydelig at messen er en svært effektiv salgs- og markedsføringskanal.

  • 9 av 10 utstillerbedrifter fikk nye kunder og kontakter i forbindelse med sin deltakelse på arrangementet.
  • 87 prosent av utstillerbedriftene vurderer arrangementet til å være en viktig salgskanal for egen virksomhet, og 8 av 10 ser på messen som en viktig markedsføringskanal.
  • Nær annenhver utstiller mener at Oslo Design Fair i svært stor eller stor grad er et arrangement som gjør det mulig å beholde og forsterke egen markedsposisjon.

Nye kunder og flere markedsmuligheter
Kunsthåndverker og keramiker Julie Liebenberg er en av utstillerne som opplever at Oslo Design Fair er en arena som gjør det lettere å lykkes med å få et bedre fotfeste i markedet.

– Gjennom min deltakelse på Oslo Design Fair kom jeg i kontakt med mange nye kunder som har foretatt flere store bestillinger fremover i tid. I tillegg oppdaget jeg at markedsgrunnlaget for mine produkter er langt større enn jeg trodde på forhånd. Kunder som jeg aldri hadde kommet på selv, tok plutselig kontakt for å kjøpe håndverksproduktene jeg lager, sier en strålende fornøyd keramiker.

Julie viste frem sine keramiske arbeider på oslo Design Fair i januar i år. Foto: Joachim Dyndale

Julie forteller at deltakelsen på Oslo Design Fair har gitt henne mange nye kontakter over hele landet, og at hun nå har alt fra interiørbutikker til gallerier på kundelisten. Oslo Design Fair har også gitt Julie en prestisjefylt ny kunde, Nasjonalmuseets gavebutikk. Dette var en samarbeidspartner Julie bare hadde drømt om, men der produktene hennes viste seg å passe veldig bra inn i butikkens profil og vareassortiment.

Keramikkverksted i gammelt bedehus  

I fjor trappet Julie ned i jobben som sykepleier for å leve ut drømmen som kunsthåndverker på fulltid. Nå driver hun sin egen bedrift i et gammelt bedehus i Nittedal. Her lager Julie alt fra vaser til lysestaker og krus. Julie mener det er en stor fordel å delta på Oslo Design Fair ettersom det bidrar til at kundene kan oppleve produktene på nært hold.

– Ved å gi kundene mulighetene til å ta og føle på produktene jeg produserer oppstår det en helt annen interesse og nysgjerrighet for håndverksproduktene mine sammenlignet med om jeg bare viser frem produktene digitalt.

Dette har hatt en positiv betydning for omsetningen til Liebenberg Ceramics.

– I tillegg er det vanskelig å få mange nye kunder til å oppsøke nettsiden eller Instagram-profilen min. Det er kanaler som først og fremst fungerer for å bedrive markedsføring overfor de som kjenner meg fra før. Den kjennskapen tar det lang tid å etablere i et marked dominert av flere store merkevarer med mer kapasitet og flere ressurser enn meg, sier Julie.

Ved å gi kundene mulighetene til å ta og føle på produktene oppstår det en helt annen interesse og nysgjerrighet for håndverket. Foto: Joachim Dyndale

Liten bedrift på stort arrangement

Av og til kan man få inntrykk av at det bare er store bedrifter som er representert på messer og arrangementer som utstillere. Faktum er imidlertid at hele bredden av næringslivet er til stede på arrangementer som dette. Julie legger vekt på at Oslo Design Fair også fungerer godt for utstillere som henne selv.

– Å delta som utstiller på messen fungerer også for oss som ikke har en stor markedsavdeling å lene oss på, og som må håndtere alle sider ved det å drive virksomhet selv. Du trenger absolutt ikke være en stor bedrift for å lykkes på ODF. Mange av dem som deltok på Oslo Design Fair i januar ga meg positive tilbakemeldinger på at vi som er en liten og uavhengig aktør er å finne blant alle utstillere, sier Julie.

Fremtidsdrømmen er innenfor rekkevidde

Julie Liebenberg har ingen planer om å vende tilbake til sykepleieryrket på heltid. Nå satser 39-åringen for fullt på Liebenberg Ceramics og keramikkverkstedet i Nittedal.

– Mitt mål er å kunne holde på med det jeg liker, utvikle kolleksjonene videre og ha en kundekrets som er stor nok til at jeg kan leve av kunsthåndverk. I Norge er ikke dette så enkelt. Takket være Oslo Design Fair er fremtidsdrømmene innenfor rekkevidde sier Julie smilende.

Er du en ny aktør eller en mindre up and coming aktør og ønsker å prøve å stille ut hos Oslo Design Fair?
Vi har løsningen for deg, les mer her →