Familiebedrift med stor suksess på Oslo Design Fair

Familiebedriften Inopa Gourmet Import har hatt stor suksess med import av høykvalitets gourmet- og delikatesseprodukter. For selskapet er Oslo Design Fair en svært viktig møteplass for å komme i kontakt med nye kunder fra hele landet, og for å vise frem bredden i egen produktportefølje til eksisterende forretningsforbindelser.

Vi møter en travel salgssjef på telefon i vårt forsøk på å forstå hvorfor Inopa Gourmet Import har vært fast utstiller på Oslo Design Fair år etter år: 

  • For oss er Oslo Design Fair en viktig møteplass for å møte nye og eksisterende kunder. Messen er spesielt viktig for å komme i kontakt med butikker som ligger utenfor hovedstadsregionen, og som vi ellers ikke har mulighet til å møte direkte gjennom resten av året. Dialogen vi oppnår på arrangementet gjør at enda flere blir kjent med våre produkter. Og at de som allerede er kjent med produktene våre, får øynene opp for hele bredden av merkevarene som vi tilbyr. 

Knuser egne rekorder år etter år
Sammen med resten av familien driver Ali Uslu Inopa Gourmet Import som har tiårsjubileum i år. Det som opprinnelig startet med import av olivenolje fra egen hjemby for tyrkiskfødte Ali, har nå blitt til et selskap med kunder fra hele Norge, og med mer enn 20 millioner kroner i årlig omsetning.  

  • Vi sier mot slutten av hvert år at året har blitt et rekordår. Samtidig opplever vi at rekorden blir knust allerede året etter. Det er gøy å se at våre produkter og merkevarer slår godt an i markedet, og at stadig flere butikker og andre forhandlere får opp øynene for hvordan de kan lykkes enda bedre gjennom å selge varene vi tilbyr, forteller Ali. 

Inopa har spesialisert seg på gourmet- og delikatesseprodukter, og tilbyr alt fra velsmakende sjokolade og spekepølse til kaffe, te, tomatsauser, pesto og alt det andre gode tilbehøret som skaper minnerike mat- og måltidsopplevelser. 

Lukt og smak skaper best overbevisningseffekt
Ali forteller at selskapet benytter ulike salgs- og markedsføringskanaler, og blant annet har en egen nettbutikk. Samtidig er det noe helt eget med å bruke messer som kanal for å komme tettere i kontakt med kundegruppene de henvender seg til:

  • Vi selger produkter der det å lukte og smake på produktene gir den desidert beste overbevisningseffekten. Forestill deg selv: Aromaen av varm kaffe eller smaken av sjokoladen som smelter på tungen. Dette er sanseinntrykk vi aldri greier å formidle på en like god måte gjennom bruk av andre kanaler, og som samtidig er helt avgjørende for at vi skal lykkes med å få opp etterspørselen etter våre produkter. For oss gjør dette at Oslo Design Fair representerer en av de viktigste arenaene våre for å lykkes enda bedre i markedet vi opererer innenfor. 

Hvorfor er Oslo Design Fair viktig som arena også for å møte eksisterende kunder? 

  • Vi opplever at mange av våre eksisterende kunder ikke er kjent med hvor mange produkter vi faktisk tilbyr. På messen får vi vist frem og tilbudt mange av produktene som kunden i utgangspunktet kanskje ikke er kjent med, men som de også vil ha stor nytte og glede av. I tillegg er det fint å la våre kunder møte produsentene som ofte stiller sammen med oss på Oslo Design Fair. Slik blir våre kunder og samarbeidspartnere enda mer kjent med historien som ligger bak merkevarene vi tilbyr.  Verdien av god relasjonsbygging kan aldri overvurderes nok, og er en annen viktig årsak til at vi prioriterer å delta på ODF.     

Møter kunder fra hele landet på 3 effektive dager 
I høst arrangeres Oslo Design Fair 28-30.august. Det er forventet flere tusen tilreisende og besøkende til NOVA Spektrum i forbindelse med Norges største innkjøpsmesse og viktigste møteplass for design- og interiørbransjen. Ali har allerede planene klare for hva de skal bruke messen til:   

  • For oss er julen vår viktigste årstid. I høst skal vi delta på Oslo Design Fair og vise frem hele bredden av vårt juleassortiment til alle besøkende på arrangementet. Ved at det kommer tilreisende fra hele landet, når vi ut til en nasjonal kundegruppe i løpet av tre effektive dager. Vi tror dette gir oss enda flere markedsmuligheter i tiden som kommer, og er optimistisk med hensyn til fremtiden for Inopa Gourmet Import, avslutter Ali.