Trender og tendenser for 2019

Materialer er en viktig del av interiøret fremover, ifølge Kirsten Visdal, kurator for Oslo Design Fairs tendensutstilling – både de trygge og varige, og de som varsler en ny tid.

Besøkende til Oslo Design Fair kan høste plenty av inspirasjon når stylist og kurator Kirsten Visdal oppsummerer interiørtendensene fremover gjennom møbler og objekter fra messens mange utstillere. Med transparente tekstiler, flettverk og rispapir i rammer er høstens tendensutstilling inspirert av japanske tradisjoner. Veggene utgjør enkle flyttbare soner, og symboliserer et samfunn som gjennomgår store forandringer, ifølge Kirsten.

– Vi har lenge snakket om den moderne nomaden. Tradisjoner og kutymer knyttet til å jobbe, bo og forflytte seg er i stadig endring.

Utstillingen, som er tegnet av designer Kristine Bjaadal, reflekterer også tendensen om lengre intervaller mellom trendene. Ifølge kuratoren begynner motreaksjoner på raskt skiftende trender som oppmuntrer til bruk og kast å trå i kraft hos forbrukeren.

Materialitet
Gode kvaliteter som tåler lang tids bruk og endrer uttrykk over tid vitner om levd liv, og gir oss trygghet og tilhørighet, ifølge Kirsten. Ingredienser som lin, lær, kork, tre og ull skaper varme og trivsel, mens metaller i stål og aluminium gir en følelse av modernitet. Glass er tilbake for fullt – gjerne trådglass, håndlaget eller med riller.

– Vi ser også en bruk av materialer som er mindre bearbeidet. Nye Noma i København bruker for eksempel massivt tre både som utsmykning og møbler.

Gylne toner
Fargepaletten fremover snor seg mellom sobre nyanser i glidende overganger, inspirert av naturlige nyanser som sand, fløte og havre. Rødtonene, som har preget interiørtrenden lenge, sklir over mot gult, og de to møtes gjerne i spennende kombinasjoner. Lyse, gylne fargenyanser står for stillhet, ro og meditasjon, en reaksjon på samfunnets visuelle støy.

– Vi ser en større grad av gylne toner fra sand til krydder, rav og sennep, som balanserer fint mot ulike tresorter. Mørkt tre er også på vei tilbake.

Tre på tre
70-tallet fortsetter å inspirere. Ulike tresorter i lag på lag preger innredningen, og ubehandlet furu er tilbake for fullt.

– Vi ser også en oppblomstring av flettverk i form av rotting eller naturfletting med papirgarn eller liknende. Pierre Jeannerets klassiske stoler fra 50-tallet er ettertraktet.

Kunst versus bruk
Keramikk har utviklet seg fra håndlagede og skeive krus til store installasjoner og abstrakte objekter. I kontrast til det enkle og definerte, som preger flere av de Donald Judd-inspirerte møblene som tegnes for øyeblikket, søker nye avantgardistiske retninger store dimensjoner og organiske former, med massive bein, søyler og podier som fungerer både i bruk og til utstilling.

– Her har Faye Toogood med Roly Poly-serien gått i forkant med store sylinderformede bein på møblene, avslutter kuratoren.

Besøk tendensutstillingen i hall C!

Foto: Inger Marie Grini  Stylist: Kirsten Visdal

Share this: