Slik blir interiørtrendene for 2018/19

Få de ferskeste design- og interiørtrendene på vårens Oslo Design Fair!

Gjennom inspirerende utstillinger og et rikt faglig program tar vårens Oslo Design Fair pulsen på interiør- og designtendensene for 2018 og 2019. Trendekspert Kirsty Kirkpatrick fra det globale trendbyrået WGSN er en av foredragsholderne på messen, og løfter frem individualitet som et viktig nøkkelord fremover.

– Design vil være motivert av selvuttrykk, dristige ytringer og et ønske om å utfordre status quo. I interiører utforskes maksimalismen med personlige og skreddersydde løsninger på massemarkedsnivå, sier Kirkpatrick.

Parallelt med den individuelle utviklingen feires fellesskapet gjennom en forankring i det lokale, ifølge eksperten. Kvalitet og håndverk bygger på bærekraft og innovasjon, og gode atmosfærer skapes ved hjelp av objekter og omgivelser som formidler følelser gjennom taktile overflater og emosjonell verdi.

– Innenfor design ser vi et voksende behov for å tenke lokalt – gjenopprette det som bringer mennesker sammen og feire verdiene som forener i stedet for å splitte, sier Kirkpatrick.

Tendensutstilling
Kirkpatricks utsagn får gjenklang i messens tendensutstilling, hvor kurator Kirsten Visdal har tolket messetemaet Identitet gjennom fire trender hun har tro på fremover: Androgyn, Fortolkninger, Floralsk og Klorofyll.

– Vi har hatt en periode nå med fokus på Norden og Skandinavia, med trygge farger og materialer. Nå begynner vi å fylle på igjen. Vi safer ikke lenger med en grå sofa, vi bruker farger og mønstre. Vi er mer lekne, sier Visdal.

Med stylist Per Olav Sølvberg som kreativ partner er tendensene presentert i fire opplevelsessoner. Androgyn er drapert i en nedtonet og monokrom fargepalett med vakre møbler fra Menu, en av flere samarbeidspartnere i utstillingen. Fortolkninger fyller hobbyrommet, hvor tekstiler og strikking tar for seg en dragning mot kulturarv og tradisjoner. Blomster preger spisestuens Floralsk-tendens, hvor dalende kronblader er like vakre som friske vekster – noe Anne Mina fra blomsterbutikken Mina Milanda vil fortelle mer om i sitt lunsjforedrag på messens åpningsdag.


– I fjor gikk alle med blomstrete kjoler. Blomster er nå på vei inn i interiøret i form av broderier, trykk, plantefarger og dufter, forklarer Visdal.

Klorofyll-tendensen fyller badeværelset med levende vekster, botaniske uttrykk og bærekraftige kvaliteter. Innredet med baderomsmøbler av Norm Architects for Ex.t oppleves badet som et oppholdsrom, og underbygger tendensen om å tenke nytt rundt tradisjonelle ideer om hvilke funksjoner et rom skal ha.

Planlegg messedagene med vår fullstendige oversikt over det faglige programmet samt messekatalogen, som blant annet ser nærmere på tendensene fremover gjennom intervjuer med bidragsytere og nyheter fra messens mange flotte utstillere.

Share this: