God butikk for fremtiden

Ekspertenes tale er klar: Fremtidens varehandel er digital, global og forankret i opplevelser.

Skreddersydde klær fra virtuelle virkeligheter og butikker som vet hva du liker før du kommer inn døren. Det høres kanskje ut som science fiction, men dette er fremtidens retail, ifølge ekspertene.

– Det er ingen tvil om at digitaliseringen kommer til å endre handel de neste 10 årene. Når en bil kan kjøre av seg selv allerede i dag, er jeg sikker på at også kunstig intelligens vil kunne gi meg en like god kjøpsopplevelse som den beste butikkmedarbeider, sier Harald J. Andersen.

Direktøren for Virkes handelsområde viser til tall fra hovedorganisasjonen, som forteller hvordan omsetningen i norske fysiske butikker vokste med 15 prosent fra 2011 til 2016, mens omsetningen i norske nettbutikker vokste med 78 prosent i samme periode. Norsk handel i utenlandske nettbutikker vokste med svimlende 225 prosent, og viser hvordan nærhet til kunden får mindre betydning ettersom digitalisering gjør varehandel mer global.

– De fysiske butikkene vil nok fortsatt eksistere, men de kommer til å være mer teknologiintensive. Butikken har allerede kjent deg igjen idet du kommer inn. Slik får du opp et tilbud som matcher dine behov.

Opplevelser og innovasjon
Parallelt med den digitale utviklingen seiler opplevelser opp som et viktig nøkkelord for fremtidens handel. Marie-France Cohen, grunnlegger av konseptbutikken Merci i Paris, startet nylig designprosjektet Démodé. I tillegg til netthandel har Démodé egen pop-up-butikk, som fremstår som et galleri med skiftende utstillinger. Hos handelskonseptet Story i New York står historien i fokus, og i samarbeid med ulike merker skifter de jevnlig ut inventar og varer for å belyse nye temaer og trender.

Line Lervik-Olsen, professor ved Handelshøyskolen BI og professor II ved Norges Handelshøyskole, har forsket på kundetilfredshet, kundelojalitet og relasjoner på forbrukermarkedet. Hun løfter frem teknologi som et viktig ledd i å optimalisere kundeopplevelsen.

– Disney utviklet for noen år tilbake et armbånd, som ble brukt for å kartlegge kundens kjøpsatferd og preferanser i fornøyelsesparken. Når ungene kom frem til Disney-figurene, visste de navnet på barna. Opplevelsen er viktig, og teknologi er en faktor du ikke kommer utenom i serviceopplevelsen.


På nett med kunden
De som gjør det bra innenfor retail i dag er de som er flinke til å skape en sømløs opplevelse for forbrukeren uavhengig av om vedkommende handler i butikk eller på nett, ifølge Andersen fra Virke. Han påpeker at man som butikk er nødt til å forholde seg til den digitale utviklingen om man ønsker å overleve. Har man ikke nettbutikk eller økonomisk muskelkraft til å henge med på de skarpeste teknologiske nyvinningene, bør man i minste fall ha en form for digital representasjon, råder eksperten.

– Det aller viktigste er å komme seg på nett for å ha en digital kommunikasjonskanal med kundene.

Hør Line Lervik-Olsen og Harald J. Andersen prate om fremtidens varehandel som en del av messens faglige program, hvor Stefan Nilsson også kommer for å gi et innblikk i fremtidens butikker.
Fullstendig oversikt over faglig program finner du her.

BILLETTER TIL OSLO DESIGN FAIR

Tekst Linn Carin Dirdal  Illustrasjon Åge Peterson

Share this: