Forbrukertrender

Hvordan skaper man gode kjøpsopplevelser for fremtidens forbruker?

Trendforsker Louise Byg Kongsholm er leder for det danske trendbyrået Pej gruppen, og har jobbet med å kartlegge forbrukertrender i flere år. Total Retail fra mai 2018 er den tredje i en serie av bøker om fremtidens detaljhandel, skrevet i samarbeid med Martin Michael Frederiksen. Gjennom en helhetlig tilnærming til salg, ser boken på hvilke konsekvenser endret forbrukeradferd har for handel i fysisk butikk og på nett.

– Vi forsøker å ta et oppgjør med den binære tankemåten, som skiller veldig mellom offline og online. Vi ser fremtidens løsninger som totale, forankret i forbrukeren langs hele kjøpsprosessen, uten å skille så mye på om kjøpet eller servicen foregår offline eller online, sier Louise, en av foredragsholderne på høstens Oslo Design Fair.

Mens få var kjent med begreper som «sømløs integrering» og «cross channel» da første boken kom i 2014, prater flere i dag om et salg som et salg, uavhengig om det starter eller slutter på nett eller i fysisk butikk, ifølge Louise. Hun beskriver fremtidens forbrukere som nysgjerrige, kravstore og utålmodige. Som avsender bør man derfor legge til rette for en sømløs, enkel og gjennomsiktig kjøpsopplevelse om man ønsker at kunden skal sitte igjen med en positivt erfaring.

Ingen butikkdød
De største utfordringene til de som driver butikk i dag er at netthandelen fortsetter å vokse og ta oppmerksomhet, ifølge Louise. Men til tross for denne utviklingen er den fysiske butikken fortsatt viktig.

– Den fysiske detaljhandelen skal minne seg selv på at 90 prosent av all handel og 95 prosent av all inntjening fortsatt foregår i fysisk butikk. Den fysiske butikken er ikke i ferd med å dø ut, den skal i stedet pustes mer liv i.

De som gjør det bra i dag ser på butikken som noe mer enn et avansert lager og en ekspedisjonssentral, ifølge Louise. De ser på handelen som en opplevelse og en unik service, noe nettet ikke kan tilby. Innenfor design og interiør er den fysiske butikken også viktig som et sted hvor man kan prøve og ta på sofaen eller sengen før man kjøper den, selv om researchen i stor grad foregår på nett.

– Adferden er svært lik i de nordiske landene – både med hensyn til hvor mye og hva vi kjøper på nett, og hva vi forventer av en fysisk butikk.

Hør Louise Byg Kongsholms foredrag om forbrukertrender på høstens Oslo Design Fair, hvor hun vil gi eksempler på rene offline-konsepter som klarer seg godt, og på vellykket integrering mellom fysisk butikk og nett.

 

Foto:  Tekst: Linn Carin Dirdal

Share this: