En egen Norm

Få innblikk i hvordan Norm Architects jobber frem sin tydelige identitet når grunnlegger Jonas Bjerre-Poulsen kommer til Oslo Design Fair i januar.

Danske Norm Architects ble grunnlagt av Jonas Bjerre-Poulsen og Kasper Rønn Von Lotzbeck i 2008. Linda Korndal kom til som partner etter hvert, og sammen med et knippe ansatte jobber de frem prosjekter, alt fra produktdesign til store innredninger, fra studioet sitt i København. Bak navnet ligger et ønske om å spille på historiske former og arketyper, og kontoret kjennetegnes av en ren og arkitektonisk estetikk forankret i klare linjer, tidløshet og funksjonalitet.

Onsdag 24. januar kommer Jonas til Oslo Design Fair for å fortelle hvordan Norm Architects jobber kontinuerlig med å verne om og styrke sin egen identitet. Alt starter med innholdet, ifølge gründeren.

– Det handler om å være oppmerksom på kvaliteten og stilen i produktene vi designer, rommene vi innreder og husene vi bygger – å holde fast på egne kjerneverdier, ikke gå med på for mange kompromisser og finne samarbeidspartnere med et åndsfellesskap som sikrer at vi går i samme retning. Slik blir sluttproduktet noe vi kan stå innen for.

Kontroll i alle ledd

Studioet er kjent for sine mange samarbeider med selskaper som Menu, Sørensen Leather og d line, hvor de har jobbet frem alt fra produkter til konsepter og identiteter. Å dele sin egen signatur med en annen merkevare er uproblematisk, ifølge Jonas, så lenge man har kontroll på prosessen.

Materialene, formspråket, den dempede luksusen – Norm Architects briljerer med Menu Space, Menus showroom i København, som i tillegg til å vise frem produsentens produkter også fungerer som kontor og kafé.
Offset-sofaen, som er å finne i tendensutstillingen, er både stram og myk i uttrykket – et resultat av Norm Architects’ inngående studier av balanse.

– Når vi samarbeider med firmaer som Menu er det et krav fra oss at vi jobber tett på alle delene av virksomheten, fra salg og kommunikasjon til produktutvikling og ledelse. Det kan kanskje virke litt invaderende, men vi er nødt til å ha en viss kontroll når vi bruker oss selv på den måten. Skapelsen av identitet skjer på alle plattformer og i all kontakt med omverden, ikke bare gjennom markedsføring.

Jobber med hjertet

Med kun en håndfull ansatte har Norm Architects tatt et bevisst valg om å ikke vokse for fort. Det handler om å ville ha hjertet med i alt man lager, ifølge Jonas.

– Vi vil gjerne være så kompromissløse som mulig og drives av pasjon, ikke av penger som skal brødfø en organisasjon. På den måten kan vi ha kontroll over prosesser og output på en helt annen måte enn hvis vi var et større selskap. Heller lite, men godt!

Tekst Linn Carin Dirdal  Foto Jonas Bjerre-Poulsen

Hør Jonas Bjerre-Poulsen prate om Norm Architects’ arbeid onsdag 24. januar kl. 10:15 på Oslo Design Fair. Fullstending oversikt over faglig program finner du her.

Share this: